Ziemeļvalstu literatūras mēnesis
Grunnskólinn í Riga “Valodiņa” óskar Íslandi til hamingju með 80 ára afmælið sitt!
Gangi þér vel!
Jau otro gadu mūsu skola piedalījās starptautiskajā projektā, ko Ziemeļvalstīs organizē biedrības Norden (Foreningen Norden Forbund), bet Latvijā – Ziemeļvalstu Ministru padomes birojs sadarbībā ar Latvijas Nacionālās bibliotēkas Bērnu Literatūras centru. Šogad galvenā uzmanība tika pievērsta brīvības tēmai un Islandei –valstij , kura vasarā – 17. jūnijā svinēja 80 gadu neatkarības jubileju.
Ko nozīmē brīva valsts? Sava valsts? Vai brīvība ir arī visatļautība? Parasti brīvas valstis atzīst arī citu valstu neatkarību. Un Islande bija pirmā, kura atzina mūsu valsts neatkarību. Katrai valstij ir bijis savs ceļš uz brīvību. Vēstures līkločos lielās valstis iekaro mazās , miers pasaulē nekad nav bijis ilgstošs. Arī šodien ir tautas, kurām nav savas valsts un jādzīvo svešās. Šobrīd, kad tepat Eiropā noris karš tā īsti novērtējam to kāda laime ir dzīvot savā valstī, kur valda miers un varam runāt savā valodā.
Kopīgi lasot islandiešu autora Andre Snaija Magnasona grāmatas “Zilās planētas stāsts” fragmentu domājām par mūsu planētu – Zemi, par to kāda ir cilvēku attieksme pret apkārtējo vidi, skaisto apkārt. Kam tad īsti pieder Zeme , Saule, zvaigznes? Vai visu var piesavināties tikai sev? Kas notiek, ja mēs iejaucamies dabas procesos? Kas ir karš? Vai pār pasauli valda tikai nauda un savtīgs egoisms? Kur paliek cilvēcība, mīlestība, draudzība? Vai mēs spēsim nosargāt mūsu Zemi?
Lasot un pārrunājot Egila sāgas XLVI nodaļu par vikingu sirojumu uz Kursu 925.gadā iepazinām daļiņu no mūsu tautas vēstures, kad nācās cīnīties pret svešzemju iekarotājiem.
Mūsu savstarpējās attiecības pārdomājām lasot A.Jondotira, K.Gietlera , R.Helmsdāla grāmatu “Briesmonītis teica Nē!” .
Islandes vēsturi un dabu iepazinām aplūkojot izstādi bibliotēkā un apmeklējot pasākumus “Islandei-80!” un “Islandes dzīvnieki”.
Ieklausījāmies islandiešu valodā, mēģinājām izveidot savus uzvārdus, kā to dara islandieši. Apskatījām islandiešu adījumu rakstu un uzzinājām, kāpēc cimdiem tiek adīti 2 īkšķi.
Iepazinām vaļus, roņus, mazos alkus, arlekīnpīles , lielās baltās pūces un pūkpīles ,jūras kraukļus, Islandes zirgus un ziemeļbriežus, lai izvēlētos sev tuvākos un mācētu atpazīt.
Paldies par darba lapu aizpildīšanu – rēķināšanu, salīdzot Latviju ar Islandi, ieteikumiem un vēlmēm ,ko varētu apskatīt tālajā zemē, atbildot uz jautājumiem par redzēto un dzirdēto , skaistajiem zīmējumiem un skaisti izkrāsotajiem dzīvniekiem! Paldies par kopīgu darbošanos un pārdomām par brīvības tēmu.
Milzīgs paldies skolas darbiniecei Valdai Graudumai par skaistās grāmatas par Islandi uzdāvināšanu!
Paldies skolotājām un skolas darbiniekiem par atbalstu un palīdzību –atbildot uz skolēnu uzdotajiem jautājumiem, kopīgi lasot un pārrunājot grāmatā izlasīto, veidojot zīmējumus, dodot iespēju iepazīsties ar savdabīgo Islandes dabu – Anitai Šteinertei, Valdai Graudumai, Terēzei Sedleniecei, Andai Bērziņai, Margitai Lagzdiņai, Santai Kozlovai un Madarai Šķirmantei. Paldies 1.1A, 1.1B, 1.a, 3.c, 4.a, 4.b.,4.c klasēm par dalību visos vai kādā no pasākumiem!
Paldies 4.a klasei par smagās sāgas par islandiešu vikinga Egila sirojumiem mūsu zemē izlasīšanu!
Lai izdodas aizbraukt un apskatīt neparasto un skaisto ledus un uguns zemi! Pastaigāt pa melno smilšu pludmali, geizeru lauku, apskatīt kādu no 200 vulkāniem vai ūdenskritumiem , sajūsmināties par brīnumainajām ziemeļblāzmām, satikties ar ziemeļbriežiem vai Islandes zirgiem, izpeldēties kādā no minerālūdens baseiniem, ielīst kādā ledus alā vai pavērot vaļus un haizivis! Atrast zonu, kur notiek Ziemeļamerikas un Eirāzijas plātņu attālināšanās!
Lai nebiedē troļļi, lietus, vējš vai saule pusnaktī!
Bibliotekāre Ingrīda